måndag 8 september 2008

Här var det opessad kålsuppe!

Håller på att laga kålsoppa, något av det godaste jag vet. Jag bara älskar doften av stekt vitkål...

Rubriken är en replik ur Morsarvet, om ni sett den!

1 kålhuvud hackat/strimlat
1 lök, gul eller purjo
soya
sirap
2 morötter i skivor
1 lagerblad
5 kryddpepparkorn
1-1,5 l buljong

Fräs vitkålen mjuk i omgånger. Avsluta med att ringla lite soya och sirap över. Fräs löken mjuk. Koka upp buljongen och ha i kålen, löken, morötterna och kryddorna. Låt kålen och morötterna kokas mjuka. Vill man piffa till soppan lite kan man ha i lite rimmat fläsk eller någon god korv.

Enjoy!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker också om opessad kålsopp (huvudet på sned) men inte har jag fått någon inbjudan.... Vet du föresten att din mormors syster var med som statist i scenserna med kålsoppan.

Fru S sa...

Ja, det var det namnet jag försökte få fram igår...