fredag 5 september 2008

Morotsmuffins med kokos

Ja, vädret var ju som sagt ganska trist idag, så när Fiffiluran sov middag, bakade jag och grabben muffins. Gott enkelt och ett bra tidsfördriv!



3 ägg
2 dl (ca 150g) muscavadosocker
1 dl rapsolja
2 (ca 200g) finrivna morötter
4 dl mjöl
1,5 dl kokosflingor
100g finhackade hasselnötter
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel
1 krm riven muskot
Topping:
250g philadelphiaost
3,5 dl florsocker
2 msk vaniljsocker
ev lite extra kokosflingor

Vispa ägg och socker poröst. Rör ned olja och morötter i smeten. Rör ihop mjöl, kokosflingor, hasselnötter, bakpulver, vaniljsocker (jag tog såklart mitt äkta), kanel och muskot i en annan skål. Rör ihop mjölblandningen i äggsmeten. Klicka ut i muffinsformar som helst ställs i en muffinsplåt. Grädda i 225 grader i cas 15-20 minuter. Topping: Vispa ihop alla ingredienser till toppingn och bred över de avsvalnande muffinsarna. Strö ev lite kokos ovanpå.

Vi skippade toppingen, för jag hade ingen Philadelphia, så vi körde kristyr, silverkulor och hjärtan på i stället. Det var nog roligare för Nenne också. Barnen ska ju sova borta i natt, så de får ta med sej lite fikabröd. Nenne fixade muffins med bokstäver på till alla.
Fler bilder kommer, men ajg fick soppatorsk på kameran...

2 kommentarer:

Unknown sa...

Mmmmm.... Jag fick inget besök idag så jag har en massa glass att mysa med ikväll istället... *ler* Gu' va gött vi kommer ha't, eller hur?!

Anonym sa...

Hejsan,hoppas att ni hade det trevligt igår!