söndag 21 september 2008

I lekparken med en 3,5-åring

Var i lekparken med mina barn och min bror idag. Efter en stund kom två grabbar på cykel. Nenne gick morskt fram till grabbarna och frågade vad de hette. Grabbarna, som var några år äldre än min son, låtsades som ingenting, han var ju så liten. Men Nenne gav sej inte utan frågade en gång till, så de blev ju tvungna att svara tillslut.
-Åh, vilka bra namn ni har! sa Nenne, glad och trevlig.
Sen dividerade de stora grabbarna om huruvida Nenne fick klättra i träd eller ej. De bestämde sej för att han inte fick det - han var ju så liten. Men Nenne påpekade att det fick han visst och fick t.o.m. medhåll från mamma som var med i parken. Grabbarna frågade då hur gammal han var och Nenne höll fram 3 fingrar.
-Jaha, vi är 6 år vi! sa de stora grabbarna.
De visade hur högt de kunde klättra och påstod sen att Nenne inte alls kunde klättra SÅ högt. Sen gick de och gungade.
Nenne förstod ju inte riktigt att grabbarna tyckte att han var så liten och inget kunde och försökte göra narr av honom, så han klättrade högst upp i enebusken, klättrade sen ned och gick till grabbarna i gungan och sa:
-Jag kunde visst klättra ända upp!
Det blev lite jobbigt för grabbarna att en 3-åring kunde klättra lika högt som de, så de var ju tvugna att retas för något annat. Undertiden deras små 6-årshjärnor febrilt arbetade med något nytt som kunde knäcka denne jobbige 3-åring, tog de en cykeltur. Jo, här kunde de visst något mer än 3-åringen.
-Du kan i alla fall inte cykla utan stödhjul!
Men Nenne påstod att det kunde han visst. Grabbarna kunde ju inte veta att han aldrig ens provat, och i Nennes hjärna kunde han cykla utan stödhjul. Jag och min bror stod och skrattade åt grabbarnas helhjärtade försök att förlöjliga och göra narr av denne jobbige 3-åring som inget fattade... Den ene 6-åringen räknade efter en lång stund ut att han faktiskt var hela TRE år äldre än Nenne. Men Nenne brydde sej inte, han har ju ingen uppfattning om sånt än. So What? Jag är 3 år, det är stort!
Tillslut var alla tre grabbarna uppe i busken och grabb nr 1 sa:
-Högst upp i toppen, visa pillesnoppen!
Bror och jag suckade djupt åt dessa tramsiga 6-åringar som tyckte de var så fruktansvärt roliga. Grabb nr 1 sa sen att han skulle klättar upp i toppen och visa pillesnoppen! Grabb nr 2 var aningens tveksam, men grabb nr 1 klättrade upp, drog ned byxorna och visade allt vad Gud skickat med honom. Eller ja, allt och allt, men nåt fanns där i alla fall. Sen skulle han kissa där uppifrån.

Då hade jag fått nog av 6-åringar för idag, slängde ur med ej kommentar om att jag trodde de hade vuxit ifrån kissochbajs-åldern och att t.o.m. min 3-åring visste vart man kissade, packade ihop barnen och gick hem. Men jag tänkte i mitt stilla sinne att om 2,5 år är det min son som kissar från toppen av trädet...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hahahahah vilken fantastisk liten vardagsbetraktelse. Oj, oj, oj. Tänk dig de grabbarna med lite öl innanför västen och många år. Tänk...;-)

Förstår att du tröttna...

Unknown sa...

Ha ha ha... det kommer inte ens att dröja så länge med tanke på allt annat han redan bemästrar. Nu har han ju dessutom fått ett mål! Hihi...