måndag 15 september 2008

Mera bröllopspresenter och recept på köttgryta för mörka myskvällar




Hade besök här igår av min fars syskon med respektive. Någon hade skvallrat om min kärlek till stekpannan och att jag behövde en stekgryta, så detta var vad de kom med. Visst är den läcker! Idag ska den invigas med Köttgryta för mörka myskvällar. Det blir kvällsmys för mej och maken när barnen somnat. De bjuds på fiskpudding igen. Hade inte nog med potatis för att göra mos till fiskgratängen, men jag tror varken de eller maken klagar!
Tänk att jag för bara några dagar sen tittade på min spis och undrade när jag skulle få användning av den ovala plattan...

Kötttgryta för mörka myskvällar:
1 kg nötkött, innan eller ytterlår
1 flaska porter
2 morötter
2 palsternackor
12 champinjoner
2 oxbuljongtärningar
2 msk soja
4 msk tomatpuré
2 tsk rosmarin
1 tsk timjan
8 enbär
2 lökar
4 vitlöksklyftor

Gör så här:
Skär köttet i bitar. Skala och hacka löken och vitlöken.
Blanda öl, buljong, soja, tomatpuré och örtkryddor i en gryta. Låt koka några minuter.
Lägg i kött och lök i grytan, lite i taget. Salta och peppra och låt koka på svag värme ca 45 minuter eller tills köttet är mört.Skär svamp, morot och palsternacka i bitar och tillsätt dessa då det är ca 10 minuter återstår av koktiden. Blanda i maizena såsredning till önskad konsistens och servera grytan med bulgur eller råris.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Wow, vilken härlig färg. Den kommer du slita på ;-) Smaskigt recept också! ( as always )

Anonym sa...

Samma här, skrev det lite också för att väcka reaktion och se responsen...;-)

Anonym sa...

WTF, fick tillsägelse att ta bort mitt inlägg om misshandel. Vad hände med åsiktsfrihet?

Anonym sa...

Eftersom jag skrivit om kändisen Papa Dee, så var det tydligen farligt :-( :-( Orkade inte bråka så jag raderade. Blä! Blogspot kanske vore något?

Nåväl, lycka till med maten.