fredag 12 september 2008

Kärlekspaj

Kärlekspaj med vit choklad, kardemumma och Baileys.

Man kan ju undra varför jag gör denna paj kl 20.30 en fredagkväll, men det gör jag i alla fall! Kakan var god, mycket smak av mörk choklad och mycket mäktig. Det stod 6-8 portioner, men nu har vi tagit 8 bitar och det finns fortfarande 1/3 kvar, så räkna med i alla fall 10 bitar. Det var en typisk "vuxenpaj", grabben gillade den inte, den blev för stark i hans mage!

6-8 portioner

Pajskal, färdiga eller eget
3 dl mjöl
150g smör
1 msk kallt vatten
2 msk socker
Förgräddas i ca 15 minuter på 175 grader

Fyllning 1:
1 dl grädde
0,5 dl crème fraiche
2 msk Baileys likör
200g hackad vit choklad
Värm grädde, crème fraiche och Baileys. Precis innan det kokar, tillsätt chokladen och låt den smälta under omrörning.


Fyllning 2:
1 dl grädde
25g smör
200g hackad mörk choklad
1,5 msk stötta hela kardemummakärnor
Smält ingredienserna i en kastrull. Låt det svalana lite.


Marshmallows till toppen

Klicka först ut lite av den ljusa fylningen i pajskalet och sen lite av den bruna däremellan. Klicka sen ut den bruna på den vita och tvärt om. Gör cirklar och mönster i chokladen genom att använda en sticka. Toppa med marshmallows. Ställ i frysen tills den stelnar, utan att bli fryst. Servera med crème fraiche och rivet apelsinskal.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag döööööööörrrrrrrrrrrrr. Så gott, är så sugen på något och vi har inget hemma. Detta ska jag verkligen ta och testa, snarast!

TACK TACK TACK för receptet, kanon.

Unknown sa...

ÅH HERRE MIN GUD! Var min direkta tanke!!! Åh, vad jag är avis!! Hihi...