måndag 20 oktober 2008

Snopp och snippa

På familjeliv.se diskuteras det hej vilt om vad man kallar sin dotters könsorgan för. Det finns två tydliga läger, för och emot snippa.
-FÖR: Ett bra ord som motsvarar snopp, avdramatiserat och barnvänligt.
-EMOT: Kalla det för vad det är! Så följer massa olika delar av själva organet, vulva, slida, vagina.

Här hemma diskuterade vi vad vi skulle kalla flickors könsorgan för. För det är ju faktiskt så att snopp är ett mycket bra ord! Grabben gick runt och sa att mamma hade snopp och i magen låg en ny bebis, som faktiskt kunde vara en flicka. Ni ser vårt problem! Vårt ord för tjejernas könsorgan var inte riktigt barnvänligt, eller det passade inte på en liten flicka i alla fall. Vi bestämde oss för att köra på snippa, det var ett bra ord och verkade komma starkt och alla visste vad man pratade om. Vi bestämde oss för att ställa oss på snipp-sidan!

Träningen med grabben började:
-Nenne har en snopp och mamma har en snippa.
-Nä, mamma har snopp!
-Nenne har en snopp och mamma har en snippa. Vad har mamma nu då?
-En snopp!
Nytt försök...
-Nenne har en snopp och vad har mamma?
Nenne tröttnade på oss och förklarade hur det var:
-En bläckfisk!

Han accepterade tillslut att mamma faktiskt inte har en snopp utan en snippa och lillasyster som låg i magen kom ut med en snippa hon med.
I början var det konstigt att säga snippa, men nu har vi vant oss och det känns rätt naturligt och helt ok att använda snippa, även om det än inte är så naturligt som snopp.

Så vad säger ni till er dotters kön?
Vilken sida i snipp-diskussionen står ni på?
För eller emot?

9 kommentarer:

Anonym sa...

Vi kallar den kära "ägodelen" för mus. Vet inte varför det blev så men det föll sig naturligt. "Kiss i musa" som vi säger ;-)
Ja kärt barn har många namn ...Tycker ju att man får kalla det vad man vill.

Unknown sa...

Snippa är helt ok tycker jag! Men här hemma kallar vi den för en ärta! Har kallats för det så länge som jag kan minnas: *fniss* Vet att lilla H kallar den för det samma! Såååå gulligt!

Anonym sa...

*skrattar så jag gråter* bläckfisk, nåja en liten likhet kanske kan skådas.

Jag tycker det är riktigt svårt det där, snopp är naturligt det andra nja, när jag var lite sa vi hemma "kissan" av någon anledning.

Sandra N sa...

Vi har rätt länge kört hårt med snippan.... så det är liksom inga frågetecken ens runt detta namn.
Utan M oc E har snippor, H har snopp.
Enkelt och bra!
:-)

Anonym sa...

Definitivt snippa!
Funkar kanonbra för oss.

Jessi sa...

Här säger vi "ärtan", men jag är absolut inte emot snippa.

3 barnsmamma sa...

Vi brukar säga kissen. Att mamma och E har en kiss. Det har bara kommit utan att vi har diskuterat vad vi ska kalla den.

Anonym sa...

Total emot snippa. Har oxå haft den diskussionen den är inte enkel.Här kallar vi den för stjärt, eftersom vi kallar baken för rumpa. Det har blivit så genom generationer. En stjärt är en stjärt och en rumpa en rumpa. Men en snopp är ju oxå alltid en snopp. Eller hur?

Anonym sa...

Om man kallar Missyn för kissen har man missat hela den sexuella delen. Alltså, det är ett könsorgan, och ja, man kissar med den. Men, det är så jävla mycket mer. Ungefär som om man skulle kalla snoppen för kranen eller nåt, det gillar jag inte. Varför är det alltid tjejernas som ska avdramatiseras?

Och, ska man skilja på det för barn och vuxna? Jag skulle aldrig kalla min egen för snippa. Men för barn är det lite mer avdramatiserat antar jag.

Det där med ärta gav mig direktkoppling till det där lite mer sexuella så det kanske inte heller är klockrent? Om man är två år menar jag..Pill i bäret liksom...