tisdag 28 oktober 2008

Glutamat

Det har ju varit en hel del snack om smakförstärkaren glutamat, E621, på sistone. Jag kollade igenom mitt kryddskåp och såg att några blandningarna innehöll detta. Så, eftersom jag inte hade bättre för mej, mailade jag Santa Maria för att fråga hur de förhöll sej till denna kemikalie. Dröm om min förvåning när jag redan någon timme hade fått ett snabbt och uttömmande svar:

Hej!

Tack för att du hörde av dig till oss.


De nyutvecklade produkterna som Santa Maria kommit ut med under de tre senaste åren har vi inte smakförstärkare E621(glutamat) i. Det finns även många äldre kryddblandningar som inte innehåller glutamat.
Vi lyssnar på vår konsumenters önskningar gällande glutamat och vi håller på att plocka bort E621.
Vi börjar med de som vi har de stora volymerna på och med tiden så skall allt vara borta.
Santa Marias Taco spicemix original har kommit ut på marknaden där vi har tagit bort glutamat E621.

Grillkrydda och Citronpeppar Krav är utan E621. Dessa är packade i beiga påsar med blå text. De flesta kryddblandningar har vi idag arbetat fram ett nytt recept. Det är ett tidskrävande projekt att ta bort smakförstärkaren. Efter att vi har gjort ett nytt recept utan smakförstärkare skall dessa kryddblandningar ut på test både internt och externt. Det skall fram nytt påsmaterial. Detta tar tyvärr tid men till våren skall de flesta kryddbladningar hinna komma ut till butik utan smakförstärkare.

Med vänliga hälsningar
Santa Maria AB

Konsumentkontakt

1 kommentar:

Anonym sa...

Sambon hade varit på en föreläsning kring det där och vikten och konsekvenserna av att vara medveten om Glutamat. Intressant och kul att du fick svar så snabbt!