måndag 20 oktober 2008

Att handla

I vårt samhälle finns:

-Ica
-Coop Extra
-Willys hemma
-PeKås


Två lite billigare affärer och två dyrare. Vi handlar oftast på Coop, det man ska ha finns, men det är ju ganska dyrt...

Så nu bestämde vi att vi skulle storhandla på PeKås, basvaror inför veckan. Jag och Fiffilur var där idag och visst blev det billigare. Passade på att köpa 3 påsar mjöl för 25 kr, blöjorna var 10 kr billigare/paket än på Coop och jag fick mej 3 par vantar á 9.98 kr paret! Det passade ju fint, för jag har inte hittat några av mina fingervantar sen i våras. Säkert inte helt rätt på Stureplan, men de duger gott åt mina frusna fingrar.


Jag hittade även tuschpennor 2 olika paket för 10 respektive 15 kr. Med tanke på att jul närmar sej, så jag passade på. Såg att Knorrs fonder var en 5:a billigare osv.

Nackdelen är att PeKås t.ex. inte har några bra frysta grönsaker. Vi har provat deras superbilliga märken men de var inte goda. Jag köpte värmlandskorv för 22 kr, men när jag skulle köpa kålrot till rotmosen var alla mjuka. Då föll ju min plan och jag har två alternativ - ny affär eller vanligt mos. Jag skulle också köpa balsam och hårmousse men fick inte den sorten jag hade tänkt mej. Urvalet är inte det största på ett sånt här ställe. Clementinerna var alla kantstötta och fula och det fanns bara ett paket kravbananer.

Så nu fattas fortfarande frysta grönsaker, frukt och kålrot. Hade jag varit kräsen hade även balsam och mousse saknats. Så visst, billigare blir det, men det beror ju mycket på att hälften fattas och man måste i alla fall in i en annan affär sen. Till på köpet strejkade mitt nya visakort (inte PeKås fel), så jag var tvungen att lämna mina varor på affären och bege mej till banken. Som tur var finns den mittemot affären och jag fick ut kontanter och ett nytt kort är beställt, mitt gamla var tydligen helpaj. Banktjänstemannen (som var en kvinna) sa att kortet ändå kunde köras manuellt, genom att knappa in siffrorna. Detta visste jag ju, när jag tänkte efter, jag har ju suttit i kassa själv. Dessa kunskaper har jag dock förträngt till någon sällan besökt plats i min hjärna. Det positiva är ju att jag blev tvingad till att gå in på banken och få ett nytt kort - när detta annars skulle hända vete gudarna...

Ja, detta var min förmiddag! Jag hoppas på en smidigare eftermiddag. Maken är på väg i sin fina SAAB (ironi på hög nivå - don´t like SAAB) till Lillehamer på ännu en veckas jobb och beräknas anlända hemorten på fredag kväll. Jag hoppas att jag och våra barn får en bra vecka ändå och jag har planerat in lite mys för oss nu när höstrusket är här på riktigt. För övrigt planerar jag att åka iväg med insamlingen och börja fixa med julklappar och födelsedagspresenter under veckan. Det är väl ungefär vad jag kan tänkas hinna med.

Inga kommentarer: