söndag 26 oktober 2008

Favorit i repris!

Äppelpajen jag bjöd på under mitt klädparty!

Knäckig äppelpaj med havregryn:

Tillagning:

4-5 äpplen av syrlig sort,t.ex Aroma el Gravensteiner
150g smör
2dl havregryn
2dl vetemjöl
2dl strösocker
1/2dl grädde,visp- eller mellan-
1/2dl sirap
1/2tsk bakpulver

Lägg de skalade och skivade äpplena i en ugnsfast form.
Smält smöret i en kastrull och rör sedan ner övriga ingredienser.
Bred blandningen över äpplena och grädda i 175° ca 25 min.
Servera pajen ljummen med vaniljglass.
Äpplena kan bytas ut mot t.ex rabarber,hallon,blåbär.

2 kommentarer:

3 barnsmamma sa...

Jag är lite nyfiken på receptet på skinkfräs med nudlar. Låter gott! Skulle jag kunna få receptet på detta? Vad skönt att få en riktig vuxenkväll! Känner att vi oxå behöver det snart... Kram kram

Fru S sa...

Elvera:
Det ska du få!
Påminn mej om jag glömmer :-)