lördag 1 november 2008

Lugna lördan

Nenne åkte med mormor och morfar till stugan idag vid lunch. Att följa med dit är lycka för honom, han trivs så bra på landet med sina morföräldrar.

Vi här hemma har bara tagit det lugnt. Jag var och handlade ensam när lillan sov middag. Det var så underbart (och dyrt) att i lugn och ro, utan babbel och tjat, få strosa runt bland hyllorna. Kollade extra efter mat utan glutamat och det finns faktiskt både här och där. Så klart är det dyrare utan - t.ex. tacokrydda 4 kr dyrare påsen, men medveten mamma som man är (hrm) tog jag så klart den dyrare idag. Såg även till att köpa kravmärkt, det som inte var hutlöst mycket dyrare, då fick svenskodlat räcka. Jag passade på att fylla upp skafferiet också, det har varit snålhandling de senaste veckorna, så det började bli tomt. Men nu ska vi klara helgen i alla fall!

Sen skulle jag köpa chips och såg att OLW har kommit med chips med mindre fett i. Kan ju vara bra, tänkte jag, men tyckte påsen såg stor ut. Kollade chipsen och scannade hjärnan. Jo, var inte de vanliga påsarna på 200 gr förut och big bag på 300? Nu var de vanliga på 250g. Inga fanns på 200g av OLW´s märke på min affär i alla fall. Så även om chipsen innehåller mindre fett, så äter en större mängd i stället. Summan blir då ett lika stort fettintag som innan. För inte kan man lämna nåt i en chipspåse - det är en synd... Dessutom är tillverkarna väl medvetna om att den mänskliga hjärnan funkar på det viset, man äter tills det är slut.

Nu ska vi bara vänta på att lillan ska slumra in, så ska vi sätta oss i källaren med vin lättchips OCH dipp - för det är ju ok om man äter lättchips eller? Sen har jag fått låna Sex and the City-filmen av min far, tro´t om ni vill. Han är ett fan av denna serie och diskuterar den med brudarna på jobbet.

4 kommentarer:

Jessi sa...

Låter som om ni har en trevlig kväll att se fram emot ;)!

Anonym sa...

Han är ju för skön din pappa;-). Jag kan riktigt se honom framför mig hur han sitter där på jobbet och leder samtalet om filmen....hi hi.

Kram och tack för i går, var verkligen jättetrevligt. Ser fram emot när vi ses varje dag i bilen igen. Kram kram

Anonym sa...

Fult med chipsen må jag säga!! Lät som en trevlig lördag. Ha det gott.

Anonym sa...

Och du, tack för det du skrev om kransen....