tisdag 18 november 2008

E124 - nykockin

Av någon konstig anledning har jag börjat titta på alla tillsatsämnen som finns i maten och som ett brev på posten dyker nya numret av Föräldrar och barn upp i brevlådan (vitsigt va?!?). I denna tidning finns en artikel om AZO-färgämnen. En familj med 2 flickor har uteslutit vissa färgämnen och tillsatser och fått två betydligt lugnare och mer harmoniska barn.
De tillsatsämnen de bojkottat är:
  • Smakförstärkaren Glutamat E621
  • Konserveringsmedlet Natriumbensoat E211
  • Emulgeringsmedlet sojalecitin
  • Alla färgämnen inklusive hushållsfärger
  • Glukossirap

Låter ju inte som speciellt mycket, men om man tittar på alla varor man har där hemma, så dyker de upp överallt.

Ska lägga till alla färgämnen man enligt artikeln bör undvika:

  • E102 tartrazin (citrongul)
  • E104 kinolingult (Ej azofärg)
  • E110 para-orange (gul-orange)
  • E122 azorubin/karmosinrött
  • E124 nykockin (rött)
  • E129 allurarött
  • E123 amarant
  • E128 röd
  • E151 lysande svart
  • E154 brun FK
  • E155 brun HT
  • E180 litholrubin

Ganska många färgämnen, tillsatser som bara ger färg alltså! Inte klokt... Hälften av dem kan man knappt uttala.

Jag kanske inte undviker alla, men jag har faktiskt börjat titta på alla livsmedel jag köper och om det finns alternativ utan tillsatser/med färre tillsatser så väljer jag dem. Varför smocka i sej mer tillsatser än nödvändigt?

Inga kommentarer: