onsdag 5 november 2008

Dagens goda gärning x2

Idag har jag lämnat blod. Första gången på över två år. Jag lämnade i augusti -06, sen i oktober blev jag ju gravid och efter det är det ett uppehåll på ett år. Efter det har jag lyckats varit sjuk varje gång jag skulle ha lämnat. Men idag, bar det av mot tappningen. Som tur är har jag min mor arbetandes där, så hon tog hand om lillan. Jag passade på att vila där i tappstolen. Lustigt att när man blir 2-barnsmor/deltid ensamstående, så är det lugnande och avslappnande att ligga med en grov kanyl i armen, som pumpar ut en knapp halvliter blod ur en. Men man tar varje tillfälle i akt att få lite vila!

Så lämningen var den goda gärningen nr 1. 2:an var att jag lämnade min ersättning till barncancerfonden. Blod lämnar man som kvinna 3 ggr/år och ersättningen är 50 kr. Inte för att jag är superrik nu när jag går hemma, men 50 kr kan jag gott lämna till barncancerfonden. Då vet jag att de går till något bra, jag köper troligtvis bara godis för dem och det hjälper ju ingen...

Lämnar du blod? Är du frisk och uppfyller kriterierna har du ingen anledning att inte göra det. Ditt blod kan rädda liv och visst vill du att det ska finnas blod om någon av dina nära och kära behöver det?

Är du intresserad av att lämna blod och rädda liv? Gå in här och läs mer!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja jag går bara och väntar på att dom här 9 månaderna graviditetskarenstid ska ta slut, sen blir det tappning för mig också. :-)