tisdag 26 augusti 2008

Nytt köksbord behövs

När vi flyttade ihop, januari 2000, köpte vi ett köksbord som passade vår tvåa. Det var ett mindre bord med plats för 4, med klaff som man kan fälla ut vid behov. Då ryms 6 personer runt bordet. Vi var ju bara 2 då, så det passade oss perfekt och det fick plats i vår lägenhet.

Bordet är smalare och kortare än ett vanligt köksbord med plats för 6 personer. Nu är vi 4, så när vi sitter och ska äta är det ganska trångt. Grytorna behöver även ett visst avstånd från vissa, ej nämnda, familjemedlemmar, så bordet är helt enkelt för litet!

Att det också är gjort av furu, betyder att det är mjukt och fullt i hack och på ett visst ställe är det så hackigt att lacken har släppt. Detta ställe är vid änden på bordet - undrar varför det är så hackigt just där???

Vi (läs jag) har bestämt att vi är i stort behov av en ny köksmöbel. Då barnen fortfarande är ganska små har vi ingen lust att slänga ut massa pengar på ett finare bord, då risken är överhängande för nya hack. Ja, jag vet att det finns vaxduk och sånt, men det har jag ingen lust med. Vi (läs jag) har hittat ett nytt bord på IKEA, för en hyfsad peng. Det är i full storlek inklusive 2 iläggsskivor, som gör att bordet kan bli gigantiskt! Till detta bord ska inhandlas 6 st stolar. De jag vill ha är i tyg, men dynorna är tvättbara och barnen har ju sina tripptrapp ett bra tag till. Summan av denna möbel blir ca 5000 kr och det känns helt OK. Färgen får bli björk. Om si sådär 5-10 år kan vi med gott samvete köpa en ny, fin, dyr köksmöbel. "Slit och släng!"

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är hem hem som i hem till byn :)
Och Stenkolsvägen. Du kan väl också gå dit?

Anonym sa...

Det är kanonfint ju! Syrran har ett sådant bord och jag kan väl tänka mig ett sådant själv! :-)

CSN ja, jag får ju betala ränta och dylikt ändå...Men, men det fixar sig.

Unknown sa...

Superfint! MEN, 5000:- är väl ingen "struntsumma"? Hi hi hi.. Eller ja, du kanske fixar fram fem papp på fem röda med den stora ångande tryckmaskinen som står nere i arbetsrummet!!?? Hihi...

Fru S sa...

Nä, 5000 är verkligen ingen struntsumma, men ett köksbord kan kosta bra mycket mer...