onsdag 17 december 2008

Jag är er nyat svenskläraret!

Namn igen...

Jag gillar inte när folk ska göra namnen ovanliga genom stavningen. Det stör mej och det kan bli helfel! Jag tycker om när namn stavas som det låter - inga W i stället för V, eller något H instoppat på något mer eller mindre passade ställe, F som blir PH eller ett K som bytts ut mot ett C.

Det sistnämda såg jag ett exempel på som fick mej att rysa långt in i frökenmärgen. Kevin => CEWIN. My good! Med lite svenskkunskaper vet man att C framför en mjuk vokal uttalas som S. Ceder, Cykel, Celsius osv. Man behöver inte ens ha så mycket kunskap, bara att se det gör ju att man vill uttala det som Sevin och jag tror inte det var så föräldrarna tänkte riktigt. Sen kan man fundera på hur W ska uttalas. Förr i tiden (för länge, länge, länge sen) användes W i svenskan, men i dag är det tämligen ovanligt. I värsta fall kan det bli Seuoin...

Ja, det är upp till var och en hur man vill stava och ett W eller ett H här och där kan jag acceptera, vissa namn tycker jag t.o.m. att det ska vara så på. Men man måste ju också tänka på barnet som ska ha detta namn. Tänk hur många gånger det måste få stava sitt namn om man krånglar till det för mycket. (Det lär ju inte Adolf från föregående inlägg få problem med i alla fall...) Och den där stackars Kevin, som tack vare att hans föräldrar sov eller skolkade sej genom svenskan, får dras med sitt felstavade namn hela livet.

Nej, nu doftar mitt nybakta filbröd helt underbart och jag hoppas sonen knoppar in utan större krångel. Jag bara känner hur gott det ska smaka med smör och ost på...

/Ehn thrötth mhammah zom skaa khäkha philbröd.

3 kommentarer:

Jessi sa...

Jagh khan hållah mhed digh till wissh dhel, men ibland är det på sin plats med lite h, w eller varför inte c ;)... Åh du med den rubriken skulle du säkert få jobbet direkt *fniss*...

Fru S sa...

Ja, jag håller med om att vissa namn SKA ha dessa bokstäver, men det går ofta till överdrift. Ditt namn är ju mycket bättre med C t.ex. och Sessans dotter ska ha ett h på slutet. Mina barns namn däremot blir inte bättre av ett W - hua...

Anonym sa...

hihihihi hur mås det? Det där var så bra skrivit, exat så tycker jag med. Alla dessa namn och konstiga och stavelse.