tisdag 16 december 2008

18-månaderskontroll

Lillan ska snart på 18-månaderskontroll, så jag var tvungen att leta upp vad de kontrollerar på denna kontroll...

18 månader: Går säkert utan stöd, härmar, pratar 8-10 ord, förstår flera ord, går uppför trappsteg, staplar klossar, kan "klotterrita", drar av sig mössa och strumpor, kan peka ut näsa och ögon.


Det mesta av detta fixar hon galant och har gjort länge. Hon gick säkert utan stöd vid 10 månader, hon förstår jättemånga ord och långa kommandon, trappan klarar hon som en dans, klossarna med, klotterrita fixar hon, ta av sej kläder går hur fint som helst och hon har stenkoll på dessa kroppsdelar och fler därtill. Det enda jag är osäker på är hur många ord hon kan säga, så jag listar här så får vi se om hon klarar 8 ord. Jag är som sagt lite osäker:
-mamma
-pappa
-brorsans namn
-lampa
-äpple
-pippi
Mja... Där är det nog stopp. 6 stycken. Sen kan hon härma olika djurläten, jag vet inte om det räknas. Men hon har å andra sidan en hel månad på sej att träna!

Nej, jag är inte det minsta orolig. Denna lilla tjej har haft fullt upp med det motoriska, så "vem har haft tid att lära sej prata?" Hon förstår allt vi säger till henne och de senaste veckorna har hennes "Ehheeehehehee" gått över till joller, så jag är ganska säker på att hon har siktat in sej på talet nu.

Inga kommentarer: