måndag 30 april 2012

Uppdate Mamma 2.0

La om taktik, blev värsta dryga morsan och pratade bara med lillan om att nu ska du gå på toa så ska vi åka sen. Då minsann blev det fart på ungen. Han frågade när vi skulle åka, hur lång tid det var kvar osv, men jag bara svarade att "jag tjatar ju bara, så jag tänker inte säga nåt!" (Fatta hur dryg jag var!)
Helt plötsligt när jag vägrade svara på hans frågor om när vi skulle åka, blev det en jäddra fart i honom. Brallor och strumpor kom på i rykande fart, kortet skrev han och ytterkläderna kom på. I tid blev vi också!

Rummet däremot, fick jag ta i med hårdhandskarna på dagen efter. Hota med en svart sopsäck är inte det stoltaste ögonblicket som mamma, men när en hopplockning av ett rum tar flera dagar i anspråk tog mitt tålamod slut.
Han fick 30 minuter på sig och herrejösses vad han städade! När pappan i huset frågade hur lång tid det nu tog att städa rummet sa han:
-En halvtimme!
Och la sen till:
-Och en dag...

Han lovade dyrt och heligt att städa på en gång, nästa gång det var dags. Men just detta tror mamman vad hon vill på - vis av erfarenhet!

4 kommentarer:

Fru S d. ä, sa...

Hm, detta med svart sopsäck måste vara en grej som går i arv, från mamma, till dotter, till svärdotter... Många sopsäcksvarningar på Ottars väg när det begav sig ;)

Fru S sa...

Tack, skönt att höra!
Väldigt effektivt, men jag spar på tillfällena ;)

Ebba G sa...

Haha, det där med sopsäck ska jag spara. Min tonåring lämnar sitt rum obäddat och ostädat när hon åker till sin andra familj. Och för en vecka sedan hittade jag sur mjölk i ett glas under sängen. Hon fick veta att det inte var ok men nu är sängen obäddad igen. Och ungen ska vara borta till på onsdag kväll. Å andra sidan är hon en gounge. Så man kanske får stå ut med en del surmjölk.

3 barnsmamma sa...

Vi har också använt sopsäcks-taktiken ett par gånger! Kanske lite elakt kan tyckas men effektivt när man har tröttnat på tjat och ostädat rum...