tisdag 17 april 2012

Ge blod - rädda liv! (I kvadrat)

Har den senaste veckan insett vidden av att lämna blod.

Fick reda på att en bekant genomgått en akut operation och behövt massa blod.
Räknade ut att om hon kan ta emot mitt blod, så är chansen stor att just MITT blod hjälpte till att rädda HENNES liv, då jag dagarna innan varit och lämnat.

Helt plötsligt känns det så mycket verkligare - mitt blod behövs faktiskt!
Om dagen kommer, då någon av mina nära och kära behöver blod, litar jag på att det finns tillräckligt på lager åt dem.

Fick idag också reda på att en av våra elever på skolan har diagnostiserats med cancer. Jag var inne och läste mammans blogg och barnet har påbörjat behandling. De befinner sig på Sahlgrenska i Göteborg och bor på Ronald McDonald hotell. Mamman skriver att den hjälp de önskar få är en liten slant åt barncancerfonden, för de förstår nu hur mycket detta betyder.

Det känns då extra bra att jag har valt att ge ersättningen för blodgivningen direkt till barncancerfonden. På så vis räddar mitt blod liv på flera sätt. För mig är den ersättningen jag får 2-3 ggr per år inga större summor, men om fler med mig väljer att skänka sin ersättning, blir det ganska mycket på ett år. Det finns fler fonder än barncanerfonden att välja bland. Tyvärr kan jag dem inte i huvudet, men min kära  mor kanske kan hjälpa till med detta?!?

För mer information om blodgivning gå in på geblod.nu
Gör det för din skull, för dina barns skull, för bästa vännens skull, för någons skull...

1 kommentar:

Din mor sa...

Jag blir varm i hjärtat när jag läser ditt inlägg.

Jag kunde inte låta bli utan var tvungen att visa mina kollegor på blodcentralen vad du skrivit.