söndag 1 februari 2009

Språkutveckling

Nu kommer det ord efter ord från lilla Fiffilur.

Idag när hon ville ha mer glass, pekade hon på bordet och vi fattade inget. Jag försökte med det mesta och till slut tröttnade hon på mej och sa:
-Glack!
Smulan...

För övrigt har det kommit ord som:
-tutte
-klocka
-docka
-pyamas (tror jag det var)
-knapp
-jacka
-äpple (bläpple - hihi)
-hon försöker med mormor till morfars förtret. Han övar ständigt med henne och allt han möts av är NÄ-EJ!

Det händer en hel del med språket alltså. Hon har även börjat namnge sej själv och precis som sin bror kallar hon sej för Nenne. Jag fattar inte mina barn - ingen av dem har namn som ens påminner om Nenne?!? Det hon kallar sin bror börjar åtminstone på samma bokstav, men Nenne? Hon har inte ens ett N i sitt namn...

Jaja, snart snattrar hon väl i kapp med sin talföre bror och jag får definitivt skaffa mej hörselkåpor.

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj vad snabbt det går! Det bara rinner ut saker ur den där lilla människan. Snart ger hon sig väl på oliver, vitlök och andra vuxenvaror också (om hon inte redan är där och mumsar..)