tisdag 10 februari 2009

Ny fil-limpa

FILBRÖD
1 bröd
5 dl rågsikt
1 dl linfrö - tog 0,5 linfrön och 0,5 solrosfrön
0,5 dl havrekli
0,5 dl vetegroddar - hade inga, så jag hade i rågflingor i stället (?)
1 dl russin - skippade, gillar inte russin i bröd så mycket
5 dl filmjölk
1 tsk salt - hade flingsalt ovanpå
1 tsk bakpulver
2 tsk bikarbonat
2 tsk malda brödkryddor - skippade dessa
1 dl mörk sirap - tog 0,5

Blanda allt till en smet. Smörj en sockerkaksform, eller annan lämplig form, med margarin och ströbröd. Grädda i nedre delen av ugnen, 175 grader, i ca en timme.Lindas i brödduk för att svalna.

Ja, som ni ser så gjorde jag om receptet lite efter vad jag tycker om och hade hemma. Hoppas det funkar. Toppade med solrosfrön och flingsalt. Brödet står i ugnen nu...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bjuder du? Lät sjukt mumsigt.

Anonym sa...

Filmjölkbröd på bikarbonat är som godis.. Själv ersatte jag sirap med russin och "klippta" torkade frukter, det tycker jag var gott.