torsdag 2 september 2010

Imponerad mor!

Jag var med grabben till skolan en kort sväng i morse. De fick ett papper med 8 bilder på i två kolumner. De skulle sedan dra ett streck mellan de bilder som rimmade, UTAN att fröken hade förklarat vad det var på bilderna. De ska tydligen göra om denna övning i slutet av året. Hur som helst, så blev jag grymt impad av sonen som knäckte att fluga rimmade på stuga. Jag menar, stuga är inget ord vi använder i dagligt tal om ett litet hus. Jag hade nog haft problem att komma på vad bilden visade utan lite uteslutningsmetoder. Han har ett stort aktivt ordförråd, vår grabb och detta tyckte jag var ett bra bevis på det!

Jag funderade också på vilken hjälp barnen kunde tänkas få. Var det meningen att de skulle klara detta alldeles på egen hand, eller kunde de få hjälp. VAD är det man vill ha ut av övningen/testet? Gör det något om man berättar vad bilderna visar? Eller är det förstör det på något vis? Om jag inte vet att det är en stuga, utan tror att det är ett hus eller en villa, då visar det ju inte om jag kan rimma eller ej, det visar bara att jag inte kan förknippa det lilla huset med ordet stuga. Jag stannade inte hela testet igenom, så jag vet inte hur det slutade. Jag fick inte reda på om de barnen som satt och grubblade tillslut fick hjälp med vad bilderna visade, eller om de fick lämna in sitt papper blankt. Jag hoppas på det förstnämnda.

Jag är lite insnöad i detta för tillfället, då jag precis påbörjat kursen i läs- och skrivundervisning och nu suttit i två dagar och plöjt fakta. Det är spännande och intressant och mycket lättare att ta åt sig när man har barn i sin egen närhet, som till och med är ens egna, att jämföra med och hänga upp all torr fakta på. Jag förstår nu varför vår son knäckte läskoden vid dryga 5 år. Han fyllde alla kriterier för vilka färdigheter man behöver ha för att lyckas med sin läsutveckling.
  1. En god bokstavskännedom - killen har tragglat bokstäver i några år nu och har haft ett stort intresse för dem.
  2. Talspråkliga färdigheter. Att känna igen enskilda ljud i ord, hur språket är uppbyggt, meningsbyggnad, stavelser och rim. Även detta är han säker på och har varit en lång tid. Språket har alltid intresserat honom.
  3. Ordförrådets tillgänglighet och omfång. Att ha ett stort aktivt ordförråd, att snabbt kunna hitta orden ur sitt förråd och hur tydligt ordens ljud bevaras i deras ordförråd. Har de många förenklade uttal riskerar de i högre grad att få svårigheter med att läsa. Ordet de ser och försöker läsa överensstämmer ju inte med ljudet av ordet de har i sitt ordförråd. Ja, ni som känner vår son vet ju hur klockrena uttal han har, inte många fel där inte. Speciellt säker är han på sina rungande RRRrrrr, även om de är mindre distinkta nu för tiden.

Det ska bli kul att följa hans skolgång och jag hoppas han har sin stora nyfikenhet kvar länge. Den har gett honom breda kunskaper och hans, som han själv uttrycker det, hästminne är inte till någon nackdel.

2 kommentarer:

Din mor sa...

Han har också kläm på begreppet pallindrom och kan plocka ut sådana ord ur en mening. Inte ens alla vuxna har denna förmåga, vad månne bliva???

Här kommer några pallindrom: Otto, Anna, död och pop...

Fru S d.ä. sa...

Farmor har varit imponerad av gossen ända sen starten i livet...