lördag 13 oktober 2012

Ugnsrengöring...

Jag HATAR att göra rent ugnen. Det är kladdigt, besvärligt, långdraget, meckigt och det blir inte rent. Har sprayat så där Mr Muscle, som man måste hålla andan av, men ialla fall kommer in i luftvägarna och man hackar och hostar och hela köket är kontaminerat...

Hur som helst. Nu har jag provat sååååpa, för det är ju såååå  braaaaa! Bara att smörja in, sätta på ugnen och värma till typ 100-150 grader, stänga av och sen torka ur. Hur enkelt som helst! Ja, ni hör ju hur troligt jag tycker att det är. Not! Men fasiken vad bra det verkar! Jag har fått backa på det här med såpa, för det FUNKAR!!! Hur bra som helst till och med. Däremot fick jag inte rent ugnsluckan. Jag vet i fåglarna hur jag ska få rent ugnsluckan. Fast i ruset efter såpan, så fortsatte jag med "ta vad du har hemma" sakerna. Slängde på lite bikarbonat och vinäger och gnuggade med disktranan och jäddrar vad rent det blev. Renare än med Mr Muscle-hostaurdinalungor-skiten och renare än med såpa och värme! Nu har jag en ugn som är skinande ren, utan en enda kemikalie. Ok, bikarbonat är väl nån sorts kemilkalie om man ska hårddra (stavas det så?) det hela, men ugnen är REEEN!

Nu ska jag bara hitta nåt bra till duschväggarna. Kanske ska prova bikarbonat?!?

2 kommentarer:

kollegan sa...

På tisdag ska jag berätta för dig hur du gör rent ungsluckan i ett nafs! Behövs inga medel där inte! Påminn mig bara!

Fru S d. ä. sa...

Gamla husmorsknep funkar alltid. Såpa är bra till mycket. Tvätt, däcksbyte, skura golv med mera :)
Ha det gott i regnvädret