onsdag 31 oktober 2012

Läran om 10-bassystemet

Jag och Filuran satt i bilen och räknade. Hon kom till 29 och frågade vad som kom sen. Jag svarade och hon räknade vidare till nästa tiotalsövergång.
Jag försökte visa på att tiotalen följer entalen.
-Efter 5 kommer 6, vad tror du kommer efter FEMtio, då?
Jo då hon hajade och lyckades knäcka tiotalsövergångarna en efter en då hon med hjälp av detta knep själv kunde ta sig vidare.
-97, 97, 99... Titti!

Självklart och enligt denna logik heter ju talet efter 99 TIOtio - i talspråk, åtti, nitti, titti.

Enligt all logik ska det också heta tioett, tiotvå, tiotre, tiofyra, tiofem, tiosex, tiosju, tioåtta, tionio och tvåtio.
Låter helknäppt i våra öron, men vem i hela världen har kommit på namnen för talen mellan tio och trettio.
Kolla här:
10
två10 (tvåttio)
tre10 (trettio)
fyr10 (förtio)
fem10 (femtio)
osv...
Låter bara knäppt vid tjugo (ja och så 11-19 förstås)

Finns tydligen vissa språk som följer detta, mer logiska, mönster mellan 10 och 30 och människorna som talar dessa språk, ska enligt forskning ha lättare för taluppfattningen och beräkningar, för det är mer logiskt! Vi har ju bara tio siffror, men mellan 11 och 19 bryter de logiken och det är just där vissa av eleverna fastnar och får svårigheter.

Minnet sviker mig i detaljer rätt ofta, men jag har för mig att det berättades om en man - kan ha varit en kung, eller annan för tiden betydnande person - för många år sen (hundratals alltså) som ville ändra på detta och införa ovan nämnda benämning på siffror. Synd att han inte lyckades...

Inga kommentarer: