fredag 19 oktober 2012

Älggratäng med timjan och Västerbottenost

500 g älgfärs
1 hackad gul lök
2 vitlöksklyftor
Salt, peppar och kanske någon annan krydda efter tycke och smak. Jag hade i lite paprika.

Stek färs och lök och ha i krydda.

Potatis (jag hade 6 stoora)
5 dl grädde (kan ha varit lite mer)
En liten påse riven Västerbottenost
Färsk timjan
Salt, peppar

Varva skivad potatis med färs, ost och kryddor.
Häll på grädde.
In i ugnen på ca 200 grader, ca 60 minuter, eller tills det blir klart.

Vi körde lite "halv 8 hos mig" här hemma och kidsen gav maten 9 respektive 10 poäng. Jag åt så jag såg ut att vara i v 25 och maken åt ungefär lika mycket, så vår poäng blev också 10!

2 kommentarer:

Din mor sa...

Detta kanske till och med jag kan fixa och bjuda farsgubben på.

Fru S sa...

Detta tror jag faller farsgubben i smaken!