torsdag 9 augusti 2012

"Sen får du ta ställning till om det är rätt eller fel när du blir vuxen."

Underbara faser...

Ja, jag säger då det! Barnen går igenom olika faser under sin uppväxt, allt för att utveckla dem och för att de ska lära sig om hur de och omvärlden funkar. Hjärnan utvecklas och de går igenom livet med sitt nya tänkande och nya perspektiv. De allra flesta barn följer samma mönster. I vardagaligt tal säger vi trotsålder. Jag tycker kanske att ordet trots lägger "problemet" på barnen. Jag menar, det är ju inte deras fel att de är "genetiskt programerade" till att gå igenom dessa faser. Vi tycker det är jobbigt, för de förändras och olika perioder är olika jobbiga - både för barn och deras närstående. Som förälder sliter man sitt hårt och tycker man är en tjatkärring (med all rätt), men det gäller ju att komma ihåg att barnet i fråga behöver ha mig där. Hen (var bara tvungen att prova på detta ord) behöver motstånd, vägvisning och guidning för att utvecklas åt rätt håll - vad nu det kan tänkas vara. Det varerar ju i olika familjer, i olika delar av världen och genom tiden.

Att guida barnen genom livet är en prövning utan dess like. Jag minns så väl min mors ord, speciellt då jag var tonåring:
-Jag vet inte om det här är rätt beslut, men så här har jag/vi bestämt. Sen får du ta ställning till om det är rätt eller fel när du blir vuxen!
Jag minns inga av dessa beslut, så de var med största sannolikhet rätt tagna.
Hör du nu mamma, så klok jag blivit på äldre dar. Vart var denna klokskap när jag var 15? Eller är det så att du med din uppfostran och guidning givit mig denna kloksakap?

Men tänk så mycket barnen lär mig! Jag tror att både jag och barnen lär oss lika mycket på dessa faser. Sen går jag också igenom olika faser i mitt liv. Någon stans läste jag att en graviditet är en sådan här fas i en kvinnas liv och maken lär hålla med å det bestämdaste, att det var en riktig trotsålder för mig. *harkel*

Så min poäng är att man ibland får se på barnens faser som en utveckling för hela familjen. Vi kan alla lära oss något av fasen i fråga och något som alla faser har gemensamt stavas T Å L A M O D!

1 kommentar:

Din mor sa...

Att vara förälder är inte lätt och som alla vet levereras inte barnen med manual. Man tvingas improvisera sin uppfostran och hoppas att man gör rätt.

Om vi som föräldrar gjorde rätt eller ej, lär vi väl aldrig få veta. Resultatet blev i alla fall två underbara och självständiga människor, så helt fel kan vi inte ha gjort.