tisdag 7 augusti 2012

Att tvätta håret med vatten

Här är en grundlig beskrivning på hur man sköter sitt hår med enbart vatten.

Det låter mycket krångligare än vad det är. För mig tar det bara lite längre tid att tvätta håret att tvätta med vatten än med schampo. Jag får gnugga rätt intensivt och verkligen se till att gå igenom hela håret. Jag använder mig också av att växla mellan kallt och varmt vatten. Men en dusch med vattentvätt tar inte så mycket längre tid än en "må-gott-i-duschen" dusch. Kan det ta mellan 5 och 10 minuter kanske.

Jag skulle tro att om man går direkt från schampotvätt till att enbart använda vatten, kommer man nog ha en tokjobbig avvänjningsperiod, men att göra som jag och använda balsam och mellan balsamtvättarna använda vatten var en bra väg att gå - i alla fall för mig.

Nu efter besöket hos frissan, var jag tvungen att använda mig av ett schampo för att få ur produkterna. Vet inte om frissan har silikon i sitt balsam och jag frågade inte heller... Men jag märker verkligen skillnad på ett shampotvättat hår och ett vattentvättat hår. Nu är jag liksom tillbaka på noll, ett helt naket hår utan några egna oljor som skyddar det. Det märks väl och jag gillar det INTE!

3 kommentarer:

Kollegan sa...

Får studera ditt hår grundligt när vi ses till veckan.. så har jag nåt att se fram emot... är just nu inte direkt arbetssugen kan jag tala om. Hoppas du har energi för två ett tag tills min återkommer.

Fru S d. ä. sa...

KEVIN.MURPHYs produkter använder jag. Paraben-och sulfatfria. Skapad av en enkel filosofi, att alltid använda essentiella oljor. Essentiella oljor verkar avslappnande och har en vårdande effekt på hårbotten. Serien innehåller antioxidanter och naturliga växtdelar av högsta kvalitet som återställer fuktbalansen, bevarar färgen och ger håret styrka och nytt liv. Vårdar på djupet ända inifrån hårets hjärta cortex till ytskiktet. :)

Fru S sa...

Ja, du kollegan - du får grundligt studera håret medans jag jobbar då!

Bra där, svärmor! Tyckte väl att du har glänst lite extra på sistone ;)