onsdag 1 augusti 2012

Nyfrissad knäppis

Så, nu har jag berättat för frissan att jag inte har schamponerat håret på ett år.
Hon tyckte inte att jag var helt knäpp. I alla fall inte vad hon sa... Hon funderade däremot på vad jag tvättade med och sa att det inte märktes att jag inte använde schampo. Och hon ser ändå hår hela dagarna, vill jag mena! Jo, jag använder shampo hos frissan, orkar inte dra hela No Poo:andet för dem. Men va sjutton, 3-4 ggr/år är ju betydligt färre än 6 ggr/vecka!

Har nu under sommaren endast använt balsam 2 gånger, resten av gångerna har jag bara använt vatten och en massa gnuggande och skrubbande och sköljande. Nu fixar jag 4 dagar utan tvätt, känns skönt! Håret ser inte heller helt för j*ligt ut den 4:e dagen heller.

Vad hade jag för mål när jag började nu igen? Tvätt två gånger i veckan står det i mitt första No Poo-inlägg. Försökte länka, men som vanligt var inte jag och bloggen överrens... (För er nykomlingar finns min håriga resa under etiketten No Poo, lite längre ner till höger på sidan.) Alltså har jag nått mitt mål nu då! Tjohooo! Det bästa av allt är att nu är det så här jag vill ha det, både kvalitén på håret, antal tvättar och hur och när det blir lortigt.

Ett år alltså, från start till mål. Hade någon sagt åt mig att det skulle ta så lång tid hade jag nog aldrig provat detta. Men jag har under resans gång aldrig tyckt att det varit jobbigt, besvärligt, eller lidit av det. Ok, nu tänjde jag lite på sanningen. Experimenten med äggen var ett lidande! Och det är en fördel att kunna sätta upp håret de dagar då det börjar närma sig tvätt, det måte jag erkänna. Men håret har ju blivit rent av balsamet, precis som med schampot och jag har drygat ut med vattentvätt och på så vis aldrig behövt gå monsterlortig någon längre tid. Det är klart att vissa dagar när jag varit hemma har jag skippat tvätt, för att dra ut på det hela lite. Men jag har aldrig gått ut "in public" med det så lortigt.

Har jag väckt någons intresse? Är du sugen på att prova?
Jag vet i alla fall att min hårhygien är en källa för diskussion - men jag har mest fått nyfikna frågor. Kanske är det så att de som tycker jag är helt kocko har vett att hålla tyst ;)

Inga kommentarer: