fredag 9 mars 2012

Angående filmen nedan...

Jag har ingen aning om vad denna organisation egentligen gör.
Under hela filmen så satt jag och funderade på om den skulle sluta med en "läxa".
Så här lätt är det att bli lurad av en välgjord och välklippt film.
Så här lätt kan någon lura pengar av dig.

Jag tänker inte skänka pengar.
Jag tänker inte köpa paketet.

Men jag har lärt mig vem Kony är och vilka hemska människor det finns där ute.
Jag har blivit påmind om hur bra vi faktiskt har det.
Vi behöver inte ligga vakna om nätterna och vara livrädda för att någon ska komma och ta vår son och göra honom till mördare, eller ta vår dotter och våldsföra sig på henne.
Våra barn får var just barn.
De får gå i skola, de har ett varmt och tryggt hem och ett helt samhälle som bryr sig om dem, även om jag som förälder skulle misslyckas.
Visst kan man klaga på socialen, polisen, skolan, sjukvården och så vidare om man vill.
Men vi har det bra!
Vi bryr oss om och tar hand om varandra.

Även om filmen inte är helt sanningsenlig och organisationen inte riktigt är vad den utger sig för att vara, så är filmen bra. Just för att den har fått mig att tänka efter och verkligen värdera det vi har.

Inga kommentarer: