måndag 10 oktober 2011

Källkritisk på nätet?!?

Ja, ibland blir man lite förvånad. Ramlade över en bild på en flicka, på facebook. Texten till bilden löd så här:

this is a sad story, this little poor child, told her mother: "Mom, I painted the sheets with lipstick, " outraged mother struck the child unconscious.

Then she apologized for what she had done and asked the child's eyes opened, but it was too late. Her little heart had stopped. Bedroom sheets read ... "Mom, I love you"






Ja, det var MÅNGA som ojade sig över detta stackars barn som blivit så misshandlat av sin mor. Det var tal om dödsstraff, massa tårar och snyftande. 


Jag tänker så här att om ungen dog - varför är hon så väl ihopsydd och varför har hon en napp i munnen? Uppskattningsvis ser hon ut att vara ett par tre år - inte bet då att skriva "mum I love you" med läppstift på lakan, inte ens om det är felstavat. Vet inte ens om jag skulle fixa det... 


Sen har hon också rätt fin färg för att vara dödkan tyckas. Jag är inte alls duktig på att tyda färg på blåmärken och veta hur gamla de är, eller hur de ter sig efter döden, men inte är hon död inte! Har de limmat fast nappen eller trätt in den mellan tänderna efter att likstelheten satt in och i så fall är det lika illa som misshandeln. (Eller ja, ni fattar min poäng.)


Källkritik! Var kommer bilden från? Hur stor är sanningshalten i detta? Är det rimligt? 
Eller ren läsförståelse kanske? Nu börjar jag fatta varför Sverige rasar i alla TIMS-mätningar gällande läsförståelse. Om folk köper sånt här rakt av och inte ens ställer sig frågor på det de ser framför sig. 


Jo, det var en kampanj mot barnmisshandel, men hallå - lite sanning och rimlighet kan man väl försöka få till om kampanjen ska vara trovärdig. Ja, det gör ont i mig också, flickan är riktigt och skadorna lika så. Men de kan ju ha kommit till genom en olycka också. Hon har säkert ont, men skadan kan lika gärna ha kommit av att hon ramlat mot ett bordshörn eller varit i en trafikolycka. 


Jag blir lite skrämd när SÅ många folk köper sånt här rakt av. 
-Står det på nätet så är det sant! Jag behöver inte ens tänka själv. Praktiskt!




Å så slutar jag med att svära lite över att jag inte får bort bakgrundsfärgen på texten...

1 kommentar:

Jessi sa...

Jag tänkte faktiskt på exakt samma sak som du när jag såg artikeln på FB. Inte vet jag men den där källkritiken kanske kom med yrket? Jag undervisar iaf i det att granska sanningshalten i det man läser...