onsdag 6 april 2011

Ajvar relish-kyckling i ugn

En vardagsmaträtt, skulle jag säga. Rätt snabb och enkel. Den går säkert att piffa till med lite mer drag i såsen. Chili kanske? Sambal?

Ingredienser
500-600 g kycklingfilé
Smör till stekning
Salt
Vitpeppar
2 dl grädde, valfri fetthalt, alla funkar
2 msk tomatpuré
3 msk ajvar relish
1-2 tsk oregano
12 gula och röda körsbärstomater
1 dl riven ost

Bryn kycklingfiléerna (hela eller delade på längden) i smör, krydda med salt och peppar. Lägg dem i en smord form. Blanda grädde med tomatpuré, ajvar relish och smaka av med kryddor. Häll alltsammans över kycklingen och fördela delade tomater och riven ost över. Stek i 200°C i ca 25-30 minuter eller tills kycklingen är genomstekt. Servera med nykokt ris och en grönsallad.

Detta är ett recept från matklubben.se När jag lagade det här om dagen la jag till en paprika i bitar och så hade jag 2 vanliga tomater, i stället för körsbärs, som jag mixade ner i såsen. Å just det ja - några basilikablad gick med i mixet.

Inga kommentarer: