torsdag 24 juni 2010

Minivästerbotten-paj

För att jag ska komma ihåg så lägger jag upp det här!

Lika delar crème fraiche som riven Västerbottenost. Jag har den vanliga crème fraichen, har inte provat med den lättare varianten. Idag använde jag 4 dl av varje. 100g ost är ca 2 dl.
Smält ihop i en gryta.
Fördela i små pajskal. Jag köper Tarteletter från Bisca. Idag räckte det till 16 st, men om jag inte hade knött alla skal superfulla hade det nog räckt till 20. Pajskalen kommer i paket om 10. (Det är ju sånt här jag alltid lyckas glömma mellan varven.)

Första gången jag gjorde dem (och sen tappade jag bort receptet) hade jag hackad, gravad lax i botten på vissa av skalen. Jag gjorde också några mer barnvänliga varianter med mildare ost i.

Servera med en klick crème fraiche, hackad röd lök, röd kaviar och en dillvippa. Kanske lyxa till det med räkor och en citronbit.

Nu tar jag med en del till midsommarfesten och resten tänker jag frysa in! Annars förvarar jag dem i kylen.

1 kommentar:

Din mor sa...

Gud vad god det låter, hoppas det blir en över till mig.