måndag 16 mars 2009

För ett år sedan

080316
Vi hade lite småtråkigt här hemma, så vi tog oss en söndagstur. Vart kan man åka och spendera em när solen strålar? Jo, vi valde såklart AKUTEN!

Fiffilur var så krasslig under dagen, så vi ringde den underbart härliga sjukvårdsupplysningen . Till saken hör att jag haft en son som blev inlagd p.g.a. uttorkning och då fick jag verkligen TJATA mej in. Samma sak var det idag. Vi märkte ju att hon var slöare än vanligt och kissat dåligt hade hon gjort. Svårt att få i henne någon vätska var det med, för att inte säga omöjligt. Så vi gjorde som man måste - överdrev. Jo, vi fick väl komma in då. Efter ca 1 timmes väntat på att få anmäla oss, fick vi sen vänta en timme i bilen! Bägge infektionsrummen var upptagna och vi hade ju magsjukan. Yippi! Sen fick vi komma in och väga 6860g, hon vägde 7400 för 2 veckor sen... Doktorn kom och tyckte att hon såg pigg ut ändå, men tog prover för säkerhets skull. Väntan på labb, väntan på labbsvar, väntan på doktor. Jodå, hon var visst ganksa uttorkad, men eftersom hon börjat äta igen där på akuten och var pigg, var det OK att åka hem. Skulle hon bli värre, eller sluta äta igen var vi välkomna tillbaka.

Det är hemskt att säga, men jag blev glad att proverna visade på uttorkning. Då hade jag ju rätt, även om jag så klart helst hade haft fel. Skönt att "mammainstinkten" hade rätt. Väl hemma fick jag i henne 80 ml vätskeersättning och så ammade jag (hur många ml som kom där vet jag inte, mätaren är trasig ). Nu sover hon och jag hoppas hon vaknar till en sväng innan vi somnar så hon kan få mer.

Vi hoppas på en lugn natt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Men stackars lillan, tur att du är en mamma med erfarenhet och intution. Det är ju en rejäl viktnedgång, lustigt det där att man får undervisa läkarkåren....