söndag 13 november 2011

Smakrik kycklinggryta

Smakrik klycklinggryta (4-6 pers)

Stulet härifrån

1 grillad kyckling
1 gul lök
ca 10 färska champinjoner
1 röd paprika
1 gul paprika
1 buljongtärning (höns)
ca 5 dl vatten
2 dl grädde
2 dl creme fraiche
1-2 tsk dragon
1 tsk dijon senap
1 vitlöksklyfta
salt
nymalen svartpeppar
en liten nypa socker
lite soja

Dela och skär kycklingen i lagom stora bitar. Skala och skiva lök. Dela  paprikan i bitar. Dela champinjonerna i fyra delar. Bryn grönsakerna och svampen i smör så att det får lite färg. Lägg i kycklingbitarna och rör runt. Häll i vatten och buljongtärning och låt koka upp. Tillsätt sedan övriga ingredienser, pressa vitlöken. Låt puttra ca 10-15 min. Smaka av och krydda eventuellt mer. Servera med pasta och en god sallad.



Grytan är tillagad och som vanligt följer jag inte recept slaviskt. Hade ingen svamp,eller vitlök men de kommer passa fint i grytan. Hade bara 3 dl vatten, men nästa gång tror jag att jag tar ännu mindre, för det blev blaskigt. Grytan var god och smidig att göra, eftersom att kycklingen redan är klar. Ok, lite söligt är det att rensa den. Kommer att göra denna gryta fler gånger och den funkar säkert som bjudmat också. 


Barnen gav receptet 9,5/10 i poäng. Jag tror iofs de var snälla not kocken, men de åt med god aptit i alla fall, även om lillan petade bort paprikan. Om jag ska tolka deras poäng, skulle jag nog säga att de gav det en 7:a.
Jag håller mig nog till 7-8. Men gott var det och med vitlök, svamp och lite fler lagningar, så kommer nog jag också upp i 9! 
En helt klart godkänd vardagsrätt, som även kan göras festlig med lite mer kärlek. 

Inga kommentarer: