måndag 12 september 2011

Äggiga tankar

När jag handlar köper jag alltid kravmärkta ägg från frigående höns.
Visst är de en hel del dyrare, men om jag ska må bra, ska maten jag stoppar i mig ha mått bra.
Det tycker i alla fall jag. Man ser ganska stor skillnad på äggen också, gulan är faktiskt gul och de smakar bättre också.

Vi försöker också köpa så mycket bra kött som möjligt, ni vet - från glada kossor! En gång köpte maken lövbit från "vanliga uppdrivna" kor och ett paket från såna där måbra-kor. För det första var färgen från måbra-korna betydligt mer aptitlig, men den smakade det faktiskt bättre också. Inte WOW! mycket bättre, men vi kände skillnad både i textur och smak. Att ge 10-20 kr mer/kg känns ändå helt ok. Sen köper vi också älg varje höst och mer naturligt kött än så kan man väl knappast få. För det inte sagt att älgen mått bättre än kossan - det vet jag inget om - men NATURLIGT är det i alla fall. Eller jo, det är klart att älgen mått bättre, såvida den inte varit sjuk eller så. Att välja mellan Storskogen och en trång och skitig ladugård (även om mat där förhoppningsvis inte är ett problem) är inte så svårt.

Så jag uppmuntrar dig att köpa ekologiskt av någon sort nästa gång du handlar. Om du redan gör det så kanske du kan utöka din repertoar vid nästa shoppingtillfälle! Eller kom med tips till mig på vad jag mer kan köpa eko-märkt.

Det jag oftast köper eko är ägg, crème fraiche, mjöl, kött, vissa grönsaker. Ibland blir det mjölk, smör, kryddor, kläder och där tog det slut på vad jag kan komma på att jag köper. Vet att det är mer, men nu tog hjärnan en power break...


Något som för detta inlägg är helt irrelevant är att kidsen ser på Doktor Snuggels i källaren och jag mindes att jag tyckte det var jättebra!

1 kommentar:

Jessica sa...

Vi köper ekologiska kidneybönor, pumpakärnor, te, mjöl, kakao och det mesta av det som överhuvudtaget är i bakskafferiet. Jag köper inte ekologisk pasta, men bulgur, quinoa och sånt. Och mejeriprodukter, herrgårdost krav och sådär. Ibland blir det dock hellre rättvistemärkt, svenskt framför argentiska äpplen och så vidare.

Och, det jag har börjat gjort är att maila min Ica AMxi och klaga på att de aldrig har rabatter på ekologiska varor i sina utskick, att de är så mycket dyrare än Willys ekologiska ochs å vidare. Jag ser en skillnad, tror det är många mer som vill ha närproducerat, svensk, ekologiskt, krav och så vidare.

Och, så långt det är möjligt köper jag doftfria rengöringsmedel. Läs gärna boken om gifter i vår vardag. Ska skaka fram titeln åt dig. DEN var fan mer skrämmande än odlingsgrejen.