lördag 15 januari 2011

Johannamüsli

Sätt ugnen på 225 grader.

200g blandade nötter, t.ex. mandel, hassel, para, cashew
6 dl dinkelfrön
6 dl havregryn
2 dl solroskärnor och/eller pumpakärnor
1 dl kokosflingor
1 dl hela linfrön
3 dl vatten
5 msk honung
2 dl russin

Hacka nötterna grovt och lägg dem i en bunke. Tillsätt dinkelflingor, havregryn, solroskärnor, linfrön och rör om. Blanda vatten, olja och honung och häll i bunken. Rör om. Bred ut blandningen i en långpanna och sätt in i ugnen i 20-30 minuter. Rör om ofta så det inte bränns. Låt kallna och blanda ner russin. Förvara i en burk med lock.

Som vanligt gör jag inte riktigt som man ska. Hade inte i kokosflingor, för det gillar jag inte och jag sänkte temperaturen lite, för Johanna sa att det brände så lätt. Rörde om kanske var annan, var tredje minut, i alla fall i slutet. Har inte bestämt mig om russinen än. Men de kan man ju ha i när man häller upp på tallriken. Däremot har jag torkade blåbär som jag funderar på att slänga i.

4 kommentarer:

Din mor sa...

Med russinen utbytt mot torkade blåbär, kanske du kan kalla müslin för "E-müsli" (E = ditt förnamn)

Fru S sa...

Haha, en mycket bra idé! Jag kom på att jag hade quinoa-puffar i också.

Lilla J sa...

Ha inte i något utan ha i det du är sugen på, blåbär, russin, torkade aprikoser etc etc när du väl ska äta! Så gör jag! Blir smaskens då eftersom man får vad man är sugen på! =)

Blev det bättre med lägre temp?

Fru S sa...

Det blev bra med lägre temp, Johanna.