torsdag 7 januari 2010

Asiatisk köttfärssås med nudlar

Ingredienser
Portioner: 4

500 g köttfärs
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 morot
1 msk rapsolja
1 msk riven ingefära
3 msk tomatpuré
1 dl vatten
1 hönsbuljongtärning
400 ml kokosmjölk
3 msk ketjap manis (söt soya)
salt och peppar
Gör så här
1. Skala lök och morötter, hacka löken och riv morötterna grovt.
2. Fräs löken och färsen i en gryta med oljan. Blanda ner morötterna och låt dem fräsa med några minuter.
3. Rör ned ingefära, tomatpuré, vatten, buljongtärning och kokosmjölk. Låt det koka sakta ca 15 minuter. Smaksätt med ketjap manis, salt och peppar.
4. Servera köttfärssåsen med nudlar.



Ja, de stora barnen (grabben och lekkamrat) gillade inte detta. Jag och lilla Filuran åt med stor aptit. Än en gång blir jag häpen äver hennes samklökar. Jag hade bara i knappt en halv burk kokosmjölk av 4 dl. Det räckte för min smak. Helt ok, rätt gott, men jag måste nog ändå öva på kokosmjölkssmaken...

Nu ska barnen slängas ut i snön en stund!

1 kommentar:

Din mor sa...

Låter gott och tänk bara en gryta eller kanske högst två - helst i min smak!