onsdag 13 november 2013

D-vitamin

Jag har börjat utfodra familjen med d-vitamin sedan ett tag tillbaka. Faktiskt före de nya larmen om att vi får i oss för lite.

Själv äter jag 5000 E/dag (125 mikrogram) under vinterhalvåret och halva det under sommaren. Barnen får 800 E/dag (20 mikrogram) och hälften/inget under sommaren. De är ju ute betydligt mer än vad jag är. Mannen i hushållet har valt att avstå extra D-vitaminintag.

Så här kan man få i sig D-vitamin:
  • Sola, 15-30 min i stark sol – Med gott om bar hud utan solskydd – men utan att bränna dig såklart. Mycket effektivt: ger femdubbla dagsbehovet, runt 10 000 E. Fungerar bra i Sverige endast timmarna mitt på dagen maj – augusti. Så det räcker inte hela året om du inte regelbundet åker på semester söderut. Enkel tumregel: solen måste upp minst 45 grader över horisonten (så att din skugga är kortare än du) för effektiv D-vitaminbildning. Annars filtreras den mesta UVB-strålningen bort i atmosfären.
  • Ät fet fisk – Bra tillskott, men du behöver minst 350 gram fisk om dagen för 2 000 E. Konserverad i burk ger mindre.
  • Ät ägg – Du behöver 35 ägg om dagen för 2 000 E.
  • Drick lättmjölk eller ät margarin med tillsatt D-vitamin – Du behöver 13 liter lättmjölk eller ett halvt kilo margarin per dag för 2 000 E.
  • Kosttillskott – Effektiv sätt att få i sig D-vitamin. Men äldre tillskott har oftast väldigt små doser, som 400 E. Det finns bra märken med 2 000 E eller mer.(Snott från kostdoktorn.se)
Sugen på att läsa mer?
Klicka in här! Eller använd google.se

Inga kommentarer: