måndag 5 augusti 2013

Fröknäcke

Gör fröknäcken från Ceciliafolkesson.se igen. De tar slut himla fort!

Här är receptet, helt fräckt snott från Cecilia, därför är typsnittet lite annorlunda. Kanel och kardemumma provar jag idag, annars har jag inte i det. Ibland kryddar jag däremot upp med andra kryddor, allt efter humör. t.ex. paprika, peppar, chili. Har även provat att ha i smör i stället för kokosolja, eller vanlig olja. Nu körde jag hälften kokos och hälften raps. Kokosolja gör dem spröda, men jag är inte riktigt vän med smaken bara. Precis när man häller ihop vatten och fröna är det väldigt blaskigt, men rör runt en stund så sväller fiberhusken och det blir en stor klump av det. Jag brukar låta et svalna lite och sedan trycka ut det mellan två bakplåtspapper. Ibland tar jag kaveln, men oftast bara händerna. Jag gräddar i en timme.

1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön
1 dl hela linfrön
1 msk fiberhusk
(1 tsk kardemumma)
(1 tsk kanel)
0,5 tsk salt
2,5 dl kokhett vatten
0,5 dl kokosfett
Sätt ugnen på 150 grader. Blanda ihop de torra ingredienserna. Koka vattnet, häll i kokosfettet och låt det smälta. Rör ihop allt. Bred/kavla ut på bakplåtspapper. Grädda i ca 50 min. Dela i lagom bitar med tex en pizza-slicer. Lägg på galler och låt stå i eftervärme i ca 1 timma.

Inga kommentarer: