tisdag 15 januari 2013

Mitt hår?!?

Det är ganska intressant att ta del av hur inrotat det här med schampo är.

De allra flesta som får reda på att jag inte tvättar håret med schampo tycker att det är jättemärkligt och undrar hur 17 jag då gör för att få håret rent!

Som om det bara fanns ett sätt. Hatten av till schampoproducenterna som lyckades så bra med att intala oss att man måste schamponera för att få håret rent. De är ju supersmarta, tvätta bort allt eget skydd på hårstrået, torka ut det så till den milda grad så den som använder det måste reparera skadan med att täcka det det med silikoner (och så får de sälja balsam också!). Till på köpet är schampot så hiskeligt uttorkande att hårbotten öppet amok och försöker producera mer olja för att kompensera. Så är den onda spiralen igång. Fett hår, som vi tvättar och torkar ut ännu mer, täcker med silikoner, som måste tvättas ur med starka schampon osv, osv... När började vi använda schampo? Googla det så får du se!

En annan sak jag märkt när jag uteslutit schampo är att jag inte är lika torr i huden.

1 kommentar:

Malin sa...

Du kanske skulle ta o lära mina barn att inte använda schampo!? Här lägger vi ner en förmögenhet i schampo och balsam och förbättrings oljor och hårpuder(!)och torrschampo. (Potatismjöl används ibland oxå i brist på annat...) Vet inte allt vad det heter. Allt för att barnen tränar och duschar varje dag, och en del dagar fler gånger. jag kanske borde ta efter dig och bojkotta allt vad hårprodukter heter?! Undrar vad dem skulle säga då... fniss:-)Jag skulle få massor av pengar över till att bara lägga på mig....! Värt att tänka på kanske.Ha det bra! Kram Malin