måndag 17 september 2012

Särbehandlad?

Ibland blir jag arg på folk som uttalar sig tvärsäkert om saker de egentligen inte har en aning om.

T.ex. kan man bli jätteupprörd över att en mycket tveksam tidning har tryckt ett lösryckt rykte om att invandrare ska få GRATIS körkort!!! Vojne, vojne vilken särbehandling, skriker folket!

Ja, särbehandling, tänker jag. Här sitter vi i trygga Sverige, med ett himla stort skyddsnät i form av samhället. Här faller man inte igenom i första taget. Vi har A-kassa, fack, socialtjänst, fri sjukvård, fri skolgång osv, osv. Varför blir en "sån där" invandrare så särbehandlad för, undrar man? Varför får inte våra ungdomar gratis körkort och vi har ju folk som bor på gatan, ska vi inte ta hand om dem först?!? Ja, vi har folk på gatan och där har vi misslyckats. Men vi har inga barn som bor på gatan, det ser vårt samhälle till att ändra på så fort det kommer till känna. Nu var det länge sedan jag tog körkort, men jag är ganska säker på att man kan få hjälp där även som svensk, om det skulle tryta. Och vad jag vet finns det många som får sin utbildning eller kurs betalad av arbetsförmedlingen, (lastbilskort t.ex?). Det skulle jag också gärna vilja få, men inte skriker jag särbehandling för det! Jag är lycklig över att jag faktiskt har ett jobb och kan ordna mina eventuella studier själv.

Och vad har en sån där särbehandlad invandrare varit med om egentligen? Vi har nog inte ens en blekaste susning om deras livsöden. Vi bläddrar snabbt förbi det på nyheterna. Vi blir ju matade varje dag med krigsbilder, våldtagna kvinnor och barn, torterade män, barsoldater och diverse tragiska livsöden. Vi har blivit alldeles blassé. För annars skrek vi nog inte SÄRBEHANDLAD! så högt... Om jag varit med om det våra särbehandlade invandrare varit med om, skulle jag bli superlycklig om jag kom till ett land som Sverige. Ett land som faktiskt såg till att jag fick tak över huvudet, en utbildning i språket och så småningom ett jobb. Ett land som försöker förstå vad jag behöver. Sen har Sverige massor kvar att arbeta på i sin invandrarpolitik, men jag kan inte tycka att vi särbehandlar invandrare.

För mig är särbehandling när man, av någon anledning, behandlar två människor med helt lika förutsättningar på olika sätt. Och att jämföra ett gratis körkort med människor som lever på gatan - ja, jag vet inte jag. Uttalandet i sig kanske säger det mesta. Det ena utesluter inte det andra, kan jag tycka. Uteliggarna kanske också ska få gratis körkort? Varför ska vi särbehandla?

På detta kan en diskussion om rättvisa följa - vad är rättvist egentligen? Men, det tar vi en annan dag!

Inga kommentarer: