lördag 7 juli 2012

Plankan

Har blivit utmanad att köra 12 minuter "plankan" varje dag. Kan ärligt säga att jag har en del kvar till att komma upp till 12 minuter, men jag jobbar på det. Det är inte meningen att man ska göra hela 12 minuter sammanhängande, utan dela upp det. En minut gånger tre och upprepa fyra gånger per dag t.ex. 12 minuter är tydligen optimalt för en stadig och stabil muskulatur i bålen.

Än så länge är en minut mitt rekord, så jag gör så länge jag orkar (typ 40-60 sek) och gör tre repetitioner. Inga 12 gånger under en dag har det blivit heller. (Utmaningen kom i går till  mitt försvar...) Men jag kämpar på. Allt för en stadig bål!

Hade varit kul att vet hur jag fixat detta när jag red, för då var jag väldigt tränad i bålen. Nu, 2 graviditeter och X antal år senare - not so much...

Så - är du med på Plankan-utmaningen?

7 kommentarer:

Fia sa...

Jag hoppar på! Kommer få kämpa länge för att komma upp i 12 min men jag ska försöka!

Fru S sa...

Heja Fia!
Jag orkade 8 omgångar igår. Alla var inte 1 minut, så jag har en bit kvar till 12 minuter jag med...

Fia sa...

Jättebra!! Har kört 2 minuter hittills idag o kanske orkar 2 till. Gud va klen jag är. Min rygg orkar inte riktigt med plankan men det blir väl bättre.. :-)

Fru S sa...

Heja på, Fia!
Körde 8 idag med, men varje dag blir plankorna längre och längre. Vi snackar sekunder här! ;)

Fia sa...

Träningsvärk! Glömde igår oxå, på't idag igen! Kanske 3 min idag?? ;-)

Fru S sa...

Haha! Bra där =)
"Vilade" igår, för visst måste man det om kroppen ska bygga upp sig? ;)

Fia sa...

Ja, så är det tror jag. Kan säg att jag måååste vila för det går inte göra speciellt mycket plankan med massa träningsvärk!! Haha...