torsdag 5 januari 2012

Det största pluset är ändå kvalitén på håret...

När man tvättar håret med balsam går det åt en hel del balsam. Med schampo behövs inte så stor klick, innan man kan arbeta upp ett bra skum i hela håret. Men när man använder balsam går det nog åt en hel handflata.
Å andra sidan tvättar jag håret med balsam endast en till två gånger i veckan, till skillnad från schampot som användes näst intill dagligen. Så den totala mängden produkt är nog den samma.
Sen så kostar balsamet jag i dag använder till tvätt endast ca 20 kronor. Jag använder Neutrals balsam, som jag fann på apoteket. Funkar finfint och innehåller nästan ingenting ;).
I längderna använder jag Wackras balsam, också från apoteket, och det gick nog på hela 35 kronor om jag inte missminer mig. det använder jag som vårdande, det gör att de torra mer skadade bitarna av håret får lite extra kärlek.

Jag ser fram emot när det gamla håret fått växa ut och blivit bortklippt, för jag ser redan nu att det nya friska håret lockar sig på ett annat sätt än det gamla. I nacken kommer det flera spiralskruvar fram när håret är nytvättat och jag behöver inte göra NÅT! Jag tvättar, kramar ur, virar in i handduk en liten stund (gnuggar inte) och sedan låter jag det vara. Jag bara kramar upp lockarna lite. Borstar göra jag eventuellt när det torkat, men det brukar inte behövas.
Den tid jag la ner med plattång för att få fram lockar är borta, lika så alla produkter för att lockarna skulle hålla sig (åtminstone för en lite längre stund).
Borta är också det snustorra frissiga dagen-efter-håret. Minns med fasa den spretaga snustorra tofsen!
Borta är även den torra hårbottnen. Inga mer flagor i mitt hår!
Nu har jag även ett mycket mer medgörligt hår, som är lätt att styla. Frissan sa att det var lätt att forma nu när det blivit längre. Jag sa inget om mitt No Poo-ande, men jag känner själv att nu gör håret som jag vill, det har inte med längden att göra. Har jag t.ex. sovit med knut är håret format efter knuten när jag vaknar och det håller sig så nästan hela dagen. Detta gör att jag kan få lockigt hår på ett enkelt sätt! det glider inte heller ur en uppsättning på samma sätt som förut.

Jag förstår nu hur schampot verkligen torkat ut håret, hur balsamet med silikon lagt sig ovanpå och "reparerat" skadan. Nu känner jag skillnaden, nu när jag fått uppleva motsatsen. De få gånger jag använt schampo har jag känt hur hårstråna blivit liksom nakna, sköra och torra. Det är skönt att kunna tvätta håret utan produkt alls, att endast använda vatten. Havregrynen används ibland, mest för att fräscha upp luggen. Gnuggar i lite, kammar ur och vips, så är jag redo!

Om det inte framgått förut, så är jag såld! Jag fattar inte att denna metod inte är större än den är. Ok, mitt mål att tvätta en till två gånger i veckan var nog en utopi, men jag tvttar mer sällan och håret är inte skitigt alls på samma sätt. Det största pluset är ändå kvalitén på håret.

Så varför inte prova?!?

Inga kommentarer: