torsdag 1 december 2011

6 månader

Ja, nu har jag No Poo:at i ett halvår.
Vad tycker jag då? Ja, jag har ju hållit på i sex månader nu, så säger det ju en hel del. Jag gillar det! Folk tycker fortfarande att jag är lite småknäpp, men de har ju rätt ;)

Det tog ett tag att vänja sig vid ett hår med en annan textur. Av schampo blir håret i vått tillstånd väldigt sprött, vilket det även blir när det torkar sen. Längderna är frissiga och hårbotten snustorr. Jag har inte klippt mig på ett halvår heller och det ÄR dags, men håret är ändå inte så slitet i topparna som det brukar vara efter ett halvår.

En vanlig hår-vecka ser ur så här:
Dag 1 - Balsamtvätt. Har hittat några balsam som funkar bra att tvätta med. Sen har jag några tyngre i längderna som ger mer fukt. Mjukt, lockigt och luftigt hår.
Dag 2 - havregryn/inget. Håret blir tungt fort efter balsamtvätten.
Dag 3 - vattentvätt. Balsamet gör lugg och tinningar tunga/kletiga/stripiga fort. Nu är håret som jag vill. Lite kraftigare, lite tyngre av de egna oljorna hårbotten tillverkar, men ändå inte fett, för det får jag bort med vattentvätten. Svinborsten gör faktiskt sitt till också. Om jag kammar med en vanlig borste, får jag inte alls samma resultat.
Dag 4 - havregryn/inget
Dag 5 - vattentvätt
Dag 6 - inget
Dag 7 - här brukar det bli så pass oljigt att det är dags att tvätta ur det med balsam!

Jag kommer i alla fall att fortsätta med detta, så länge som det känns bra. Det tog kanske 4 månader innan jag kände att jag hittat rätt och att allt blivit en vana. Nu tänkte jag inte på det så mycket, utan det går på rutin.

Inga kommentarer: