fredag 5 mars 2010

Jobbar...

Har lämnat barnen hos sina farföräldrar och sitter med ett hästjobb inför utvecklingssamtalen jag ska ha efter lovet.

15 elever
15 ämnen
Alla ämnen är nedbrutna i mål som ska graderas; når ännu inte upp till målen, är på väg att uppnå målen, uppnår målen, uppnår mer än målen och uppnår mycket mer än målen.
Hur många mål som finns i varje ämne är olika. Matematiken är nog störst med 26 mål, som alla ska graderas. Tekniken har bara 3.

Sen är ju frågan HUR jag ska kunna bedöma alla dessa mål - jag måste ju ha underlag för bedömningen också. Och ska jag ge en bedömning efter bara en uppgift som eleven klarat, eller bör de visa fler gånger att de kan det? Hur bedömer man t.ex. detta mål i matematik: ha förståelse för begreppet volym och veta hur stor en cm³, en dm³ och en m³ är. Vad är förståelse för? När uppnår eleven det målet? När har eleven uppnått mycket mer än målet? Har jag gett uppgifter så eleven kan visa vad den kan? Osv, osv, osv.


15 elever * 15 ämnen - Hur många formulär blir det? Jo, matematiklärare som jag är, tar jag fram kalkulatorna på datorn och knappar in detta tal och får svaret 225 st! Betänk då att varje formulär innehåller mellan 3 och 26 mål. Räkna på det ni, medan jag dricker kaffe och sliter mitt hår och funderar på hur jag ska uttrycka mig och stå till svars inför föräldrarnas frågor om hur det går för deras barn i skolan. Kanske ska jag svara att jag inte har tid att lära barnen något, då all min tid går åt till att fylla i formulär om var de ligger i kunskapsnivå. Lite av ett moment 22 kan tyckas...

1 kommentar:

Fru S d. ä. sa...

Och farmor och farfar tackar för lånet och en underbart, härlig utedag med grillkorv och festis!