måndag 21 december 2009

Illamående

Det finns olika typer av illamående.

Jag håller på att hämta mig efter en magsjuka. De kräkorna är nog värst. Det kommer massor i flera omgångar och det smakar - ja ni vet...

Sen har jag råkat ut för fylleillamående - de kräkorna minns man inte smaken så mycket av - undrar varför?!?

Jag har oturen att vara åksjuk också. Det är inte heller kul, men jag har lärt mig att hantera min åksjuka och råkar sällan ut för någon spya längre. Illamåendet däremot kan krypa på ibland - ofta till makens kommentar "Nu kör jag ju inge fort!". Jag har försökt förklara för honom vilken typ av körning som gör en människa åksjuk, men då han inte upplevt detta fenomen själv, fattar han nada.

Sist men inte minst har vi det illamåendet som håller i sig längst, nämligen graviditetsillamåendet. För mig var det från v 7 till 20 någonstans. Vid sista graviditeten hade jag en vanlig magsjuka på det också, då bara kräktes jag lite mer än vanligt och var aningens tröttare. Mina graviditetsspyor har mycket lite innehåll, jag mest klökar och skickar eventuellt med den sist intagna födan. Maken fattade inte hur jag kunde vara "så pigg, så fort" efter den magsjukan. Mitt svar var att jag mådde som jag gjort de senaste månaderna! Jag slängde troligtvis med ett "så nu vet du hur jag mår" också.

På tal om graviditet så har jag räknat in att vi har 4 bebisar på gång i vår bekantskapskrets. Alla ska se dagens ljus under våren/tidig sommar. En liten babyboom helt enkelt!

Inga kommentarer: